torsdag 11 januari 2018

Veckobrev för v 3

Under vecka 3-4 ska eleverna få skriva dagbok som läxa en stund varje dag. Vi skriver datum i skolan första veckan tillsammans. Sen vill jag att ettorna skriver tre meningar per dag o ritar en bild till, samt att tvåorna gör likadant, fast skriver fem meningar per dag.


Kristin Eriksson (lärarstuderande) kommer från och med måndag o är med oss i klassen.

Vi kör innegymnastik nästa vecka tis, ons och fre. Så ombyteskläder o handduk med!

Sen hoppas jag att det ska komma lite snö o att det ska bli lite kallare. Kolla redan nu om ni har skridskor (o ev skidor). Skriv gärna i veckologgen om ni har skidor el inte så att jag vet hur det ligger till. Jag brukar ibland kunna ta med mina barns skidor att låna ut. Sen så har skolan 1-2 par, som vi brukar kunna ha att cirkulera, så att alla brukar kunna få testa på att skida. Men vi får vänta o se hur de närmaste veckorna blir vädermässigt.

Skolan brukar ha en vinterfriluftsdag per läsår. Var beredda på att den kan bli på kort varsel! Vi måste passa på sen när/om det kommer snö.

Jag vill informera om att så här vid terminstart så vill jag att ni skickar med elevens omdöme till skolan för att visa att ni har skrivit under o tagit del av det.

Vi har bibbatimme på onsdag.

Under veckan kommer vi att ha KiVa-lektion.

Vi fortsätter med kalendern och månaderna i omgivningskunskapen. Prata gärna om månaderna o träna hemma också så att alla lär sig dem.

I matten har tvåorna börjat med klockan o ettorna börjar nästa vecka. Ettorna ska lära sig hel o halv, medan tvåorna har kvart före o kvart över, samt alla fem minuters intervallerna. Ta gärna tillfälle i akt o fråga efter vad klockan är hemma. Tvåorna har en klocka med sig i skolväskan som ni kan öva på med dem.

Jag skickar hem lapp om Starka barn. Den ska tillbaka till skolan redan mån 15/1. Det går också bra att ni mailar fritidsledaren om ni vill anmäla ert barn.

Trevlig helg o trevlig vecka!
Hälsningar, Christina

Matlistan:
Måndag: Mannagrynsgröt
Tisdag: Mårdsbogryta
Onsdag: Köttsoppa
Torsdag: Kycklingwok med nudlar
Fredag: Fiskfärsbiffar, potatis