torsdag 28 september 2017

Veckobrev för v 40


Textruta:

Ni får hem tidningen Hem o skola idag liksom ett brev från skolhälsovårdare Ursula angående vattkopps-vaccin som numera ingår i det allmänna vaccinationsprogrammet.

Nu är läsperioden ”En stund om dagen” avslutad för den här gången. Men fortsätt gärna med positiva lässtunder tillsammans. Barnen lär sig också jättemycket av att ni läser högt för dem.

Jag kommer att vara på kurs mån-tis inkommande vecka och då kommer Annika Sjölund att vara min vikarie.

Vi har utegymnastik våra vanliga dagar tis, ons och fre. Det räcker med mjuka kläder och bra skor.

I religionen kommer vi att prata vidare om hur de bodde, vad de hade för kläder, hur skolan såg ut o vilka som fick gå i skolan på Jesu tid. Vi kommer också att provsmaka på sånt som var vanligt att de åt på den tiden; fikon, dadlar o oliver.

I omgivningskunskapen kommer vi att prata om de olika sädesslagen. Det var många barn som ville att jag skulle skriva ut hur jag gjorde chipsen. Jag hade dem först 20 min i 150-grader i ugnen. Sen penslade jag dem med olja och saltade dem. Sen fick de vara ytterligare vara 10 min i ugnen.  

Trevlig helg o trevlig vecka!
Hälsningar, Christina

Matlistan:
Måndag: Köttbullar, potatismos
Tisdag: Dillkött, potatis
Onsdag: Currykorv, makaroner
Torsdag: Fisksoppa
Fredag: Fläskfilé baconbus, klyftpotatis