fredag 28 september 2012

Recepten som vi bakade!

Kokosrulle med hjortron och grädde
Kokosrullen:
3 ägg
2 dl socker
3 dl riven kokos
¾ dl potatismjöl
1 ½ tsk bakpulver
Vispa ägg o socker pösigt. Blanda i kokosflingorna, mjöl och bakpulver. Vänd ner blandningen i smeten. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna. Grädda mitt i ugnen i ca 5-7 min i 225 graders värme. Stjälp upp kakan på ett sockrat bakplåtspapper.
Fyllning: Vispa 3 dl grädde hårt, rör ner ca 1 dl hjortronsylt, helt efter tycke o smak. När kakan kallnat, smetar man ut hjortrongrädden och rullar ihop rullen. Låt stå kallt i några timmar så blir den fastare i konsistensen.
Björnbär och kokosmuffins
1 dl havregryn
1 dl mjölk
2 ägg
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1 dl kokosflingor
50 gr smält smör/margarin
2-3 dl björnbär
Mät upp havregrynen i en bunke o häll mjölken över. Låt stå o dra ca 5 min. Vispa ägg o socker pösigt. Blanda vaniljsocker, bakpulver, vetemjöl o kokosflingor o rör ner dem i smeten. Tillsätt det smälta smöret/margarinet, björnbär samt havregryn- o mjölkblandningen o blanda väl. Klicka ut i muffinsformar o grädda mitt i ugnen 225 grader i ca 15-20 min.
Blåbärsmuffins ca 20 st
50 gr smält smör
1 ½ dl mjölk
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
ca 3 dl blåbär
Vispa ägg o socker fluffigt. Smält smöret o låt det svalna. Rör ner det smälta smöret o mjölken i äggsmeten. Blanda mjöl o bakpulver i en skål. Rör ner allt i äggsmeten. Lägg smeten i muffinsformar, ca 2/3 av formen. Lägg 1 msk blåbär i varje form. Grädda i 225 grader i ca 10 min.